Linux: Szabad Kultúra - A kreativitás természete és jövője (Lawrence Lessig könyve)

Szeretettel köszöntelek a Linux klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hírt küldhetsz be, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 319 fő
  • Képek - 130 db
  • Videók - 66 db
  • Blogbejegyzések - 306 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 256 db

Üdvözlettel,
M Imre
Linux klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Linux klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hírt küldhetsz be, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 319 fő
  • Képek - 130 db
  • Videók - 66 db
  • Blogbejegyzések - 306 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 256 db

Üdvözlettel,
M Imre
Linux klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Linux klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hírt küldhetsz be, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 319 fő
  • Képek - 130 db
  • Videók - 66 db
  • Blogbejegyzések - 306 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 256 db

Üdvözlettel,
M Imre
Linux klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Linux klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, hírt küldhetsz be, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 319 fő
  • Képek - 130 db
  • Videók - 66 db
  • Blogbejegyzések - 306 db
  • Fórumtémák - 46 db
  • Linkek - 256 db

Üdvözlettel,
M Imre
Linux klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Rövid ismertető

network.hu

 

 

Minden alkotás egyfajta tulajdon. Szellemi tulajdon. Ami tulajdon, annak pénzben kifejezhető értéke is van, ami pedig értékes, azt védi a jog. És ezzel Micimackó, aki a fenti eszmefuttatás értelmében maga is áru, egyszerű de célszerű logikáját követve el is juthatunk a szerzői joggal kapcsolatos problémákhoz.


Az elsõ hazai kiadvány, amely a Creative Commons licenc alatt jelent meg, Larry Lassig saját könyve, a Szabad kultúra. A mûvet a nyomtatott formában való megjelenéssel egyidõben az internetrõl is ingyenesen letölthetõvé tette kiadója.


Lessig alaposan körüljárja a szellemi tulajdon, a szerzői jog kialakulását és szerepét, a jelenlegi rendszer visszáságait és azokat a problémákat, amiket az internet idézett elő ezen a területen. A világháló nagyszerű új lehetőségeket teremtett: a kultúra terjedését, az alkotások megosztásának és felhasználásának olyan formájához kínál eszközt, ami előtte szinte elképzelhetetlen volt. Ám egyúttal kihívások elé állította a kiadói iparágat és annak minden gazdasági szereplőjét, akik anyagi érdekeiket féltve kétségbeesetten küzdenek a folyamat ellen.

 

Hogyan alakul a kultúra jövője, egy világban, ahol a fő cél a szellemi alkotások minél erősebb védelme és "bebörtönzése" a technika és a jog eszközeivel?
Vajon minden fájlcserélés kalózkodásnak tekinthető és káros?
Mi lesz a szellemi közjavakkal?
Kinek az érdeke fontosabb, az alkotóé, a médiabirodalmaké, vagy a társadalomé?
Lehetséges-e egy egészséges egyensúly kialakítása?

 

Ezekről és hasonló, az egyetemes kultúra jövőjét érintő kérdésről szól ez az immár több mint 10 nyelvre lefordított könyv, amely szellemével összhangban, a nyomtatott kiadással egyidőben, elektronikus formában is szabadon elérhető lesz a könyv saját honlapjáról, a www.szabadkultura.hu címen. (*)



Általános adatok


        Eredeti ár: 3600 Ft
        Akciós ár: 2880 Ft
        Témakör: Elmélet
        Felhasználói szint: Kezdő-Profi
        Állapot: Beszerezhető
        Nyelv: Magyar
        Méret: 150 x 228 mm
        Oldalszám: 344
        Kiadva: 2005
        CD-melléklet: 0 db
        ISBN: 9639637009



Vélemény

"Tegnap fejeztem be a konyv PDF valtozaanak olvasasat. Meg kell mondanom nem konnyu olvasmany, de 100%-ban lebilincselo. Tehnikai ember vagyok (programozo), nem szeretem a jogi okfejteseket, okoskodaskat. De ez a konyv mar az elso 15-20 oldalon felkeltette az erdeklodesemet, es ez vegig is kisert a konyv olvasasan keresztul. Mihelyt Magyarorszagon jarok, okvetlenul megvasarolom a konyvet." Nagy Istvan (Erdely)



Tesztelték az internetes megjelenést

Korábban már más megoldásokkal is próbálkoztak a szerzők, kiadók, hogy az internetes publikálás terén tapasztalatokat szerezzenek. Ismeretes Stephen King The Plant (A Növény) című naplóregényének internetes kudarca: a szerző néhány éve azzal a feltétellel adta közre egymás után könyvének fejezeteit, hogy a letöltők legalább háromnegyede fizessen be számlájára egy-egy dollárt. A folytatásos közlés az ötödik fejezetig bírta: akkor csökkent le a befizetők aránya ötven százalék alá - annak ellenére, hogy sokan a potyaletöltőkre számítva eleve nagyobb összeget utaltak át a népszerű írónak. Így végül a regény soha nem fejeződött be, az internetes publikálást King felfüggesztette.


Korábban azonban ugyanő - King - a Riding the Bullet című könyvét adta ki az interneten, ami jó fogásnak bizonyult: amíg hackerek fel nem törték a másolásvédelmet, több mint százmillió forintnyi bevétele származott a kiadónak a netes megjelenésből. Noha a tengerentúlon már kipróbált technikák léteznek, a Kiskapu vállalkozása hazánkban még merésznek számít. A magyar blogszféra egyik médiával foglalkozó jeles szerzője szerint pedig: ennek a könyvnek az árát úgy kell felfogni, mint egy olyan adományt, amivel az "ügyet" támogatja a vásárló.



"Miért pont Hollywood a filmvilág központja?"

A Stanfordon tanító alkotmányjogász Lessig nem elvont jogelméleti fejtegetéseiről híres: a fájlcserélőperek során a gyengébb felek védelmében, a szerzői jogi lobbival szemben gyakran feltűnő professzor történeteken keresztül érteti meg velünk, miért tesszük tönkre a saját jövőnket, ha nem képezünk megfelelő ellensúlyt a monopolkartellbe tömörült kultúragyárosokkal szemben.


Történelmi sztorijaiból kiderül ugyanis, hogy a szerzői jog határait a megelőző korok mindig igyekeztek úgy meghúzni, hogy az adott időszak technikai lehetőségeit figyelembe véve a kreativitást is ösztönözze, és a kultúra szabadságát is megőrizze. Ma ez az egyensúly, úgy tűnik, felborult.


Az emberi kultúrának ugyanis (még manapság is) csak egy kisebb része tartozik abba a kereskedelmi körbe, amit a boltban meg a moziban pénzért fogyasztunk, a nagyobb darabja olyan közkincs, amit még egy hazai politikusnak sem jutna eszébe privatizálni: regék, mesék, mondák, népdalok, rég elhunyt szerzők művei, vagy épp olyan művek, amelyek ingyenes fogyasztásához hozzájárult a szerző, meg még sok minden más.



"Néhány jog fenntartva"

A 2005-ös re:Aktivizmus konferencia kiemelt kérdése volt a szerzõi jog érvényesítése a digitális formában terjesztett tartalmak körében. Larry Lessig, a Stanford egyetem jogi iskolájának professzora egyenesen azt állítja: az amerikai jogrendszer - sok más országéhoz hasonlóan - egyenesen alkalmatlan arra, hogy kielégítse az internet és a digitális média korában elvárható követelményeket.


A Lessig által 2001-ben elindított Creative Commons (CC, tükörfordításban kreatív közjavak) nonprofit mozgalom éppen azt a célt tûzte zászlajára, hogy egy rugalmas szerzõi jogvédelmi megoldást alakítson ki: a megszokott "minden jog fenntartva" helyett a "néhány jog fenntartva" védelmet kínálja. A szerző lemondhat bizonyos jogairõl az alkotás "használói" (olvasói, nézõi, el- vagy kiadói) javára: megszabhatja műve kereskedelmi felhasználásának, feldolgozásának és továbbadásának (másolásának, terjesztésének) módját.


A szervezet weboldalán bárki létrehozhatja a saját mûvei védelméhez kiválasztott licencet, melyet aztán belinkelhet világhálón publikált műve mellé.


Folyamata

Az angolul elérhető felület magyar nyelvű része a hazai CC-csapat ígérete szerint már elkészült - igaz a magyar fordításokat az angolul nem értőknek kicsit nehézkes megtalálni, de megvannak:

  • Lépj erre az oldalra: http://creativecommons.org/licenses/
  • A "The Licenses" listából válaszd ki valamelyik licencet
  • Kattints a: "View License Deed" feliratra
  • A megjelenő oldal alján a "This page is available in the following languages:" listából állítsd a magyarra a nyelvet
  • A "View Legal Code" (teljes licenc) csak angolul olvasható


Ha egyszerűbben oldanád meg vagy nem tudsz dönteni, hogy pontosan melyik licenc vonatkozzon a művedre, lépj erre a linkre és töltsd ki a kérdőívet.

A végén megkapod a neked megfelelő Creative Commons licencet.

http://creativecommons.org/choose/?lang=hu

 

A CC által felkínált védelmi feltételekből a felhasználó egy egyszerűsített, egy részletes és egy digitális leírást is kap. Ez utóbbit kifejezetten a webes kesresőszoftverek által értelmezhetõ formában tartalmazza a mű lehetséges felhasználásának paramétereit. Egyelőre csak a központi honlapon érhetõ el az a kereső is, mellyel az érdeklődők CC-licenccel felhasználható tartalmakat böngészhetnek át. (ez a link jelenleg nem működik)

A CC-t szintén támogató Vályi Gábor (DJ Shuriken) szerint a hazai művészek körében is népszerű lesz az újfajta licenc, amely különösen a műveiket az interneten publikáló, ismertségre törekvõ előadók számára lehet hasznos.


A CC-licencek a 2005 októberi indulás óta használhatók ugyan Magyarországon, ám a szerzői jogi törvénybe csak decemberben került be az a passzus, amely elfogadhatóvá teszi az elektronikus formában létrehozott felhasználási szerződést on-demand szolgáltatások tekintetében. Ezt megelőzően írásba is kellett (volna) foglalni CC által védett művek felhasználási feltételeit, 2006. január 1-jétől azonban a törvény 45. paragrafusának 3. bekezdése értelmében viszont már nálunk is teljesen jogszerű a neten generált CC-licencek használata írásos művek esetében.

 

46. § (1) A felhasználó az engedélyt harmadik személyre csak akkor ruházhatja át, illetve csak akkor adhat harmadik személynek további engedélyt a mű felhasználására, ha azt a szerző kifejezetten megengedte.

(2) A felhasználási engedély a felhasználó gazdálkodó szervezet megszűnése vagy szervezeti egységének kiválása esetén a szerző beleegyezése nélkül átszáll a jogutódra.

(3) Ha a felhasználó a szerző beleegyezése nélkül ruházza át a jogait, illetve ad további felhasználási engedélyt, vagy ha a felhasználási engedély a szerző beleegyezése nélkül száll át, a felhasználó és a jogszerző egyetemlegesen felelnek a felhasználási szerződés teljesítéséért.
(1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról)


A Creative Commons nem támogatja a kalózkodást, viszont szeretné elérni a szerzői jogi szabályozás megváltoztatását, hogy az rugalmasan alkalmazkodjon korunk követelményeihez, s mindig az adott ország jogi szabályozásához igazítják a licencet - akár bizonyos kompromisszumok árán is, amelyre például Magyarország esetében is szükség volt, bár néhány akadály még nem teljesen hárult el.

 


Használd, alkoss, gyarapítsd!

2005 december 22.


"A túlszabályozás megfojtja az alkotó- és újítási kedvet, lehetőséget ad az őskövületeknek arra, hogy nemet mondjanak a jövőre" állítja Larry Lessig amerikai sztárjogász, aki a szerzői jogot szeretné átalakítani ultraliberális eszközeivel. Most megjelent Szabad kultúra című könyve ennek szellemében nemcsak a könyvesboltban kapható. Letölthető a netről is. Sőt: szabadon másolható, terjeszthető, előadható... és átdolgozható. Meglehet, egyszer valaki még operát is ír belőle. A Creative Commons "magyarosan Kreatív Közlegelők" (A "commons" szó magyarul annyit jelent: közkincs. Vagy köznép.) ötletgazdájával beszélgettünk.

network.hu

 

 

Creative Commons License. >


Az internetről sokan úgy vélik: ez az a hely, ahol a legkönnyebben rátehetem a kezem más szellemi tulajdonára. Az ön által kidolgozott szerzői jogi rendszertől azért tartanak bírálói, mert úgy látják, könnyíti a netes kalózkodást.

A kalózkodást magam is ellenzem. Ám amit sokan nehezen értenek meg: az internetes technológia radikálisan más helyzetbe hozza az alkotókat. Ha a net előtti világban elolvastam egy könyvet, vagy elajándékoztam valakinek, nem kellett bejelentenem a szerzői jogi hivatalnak. Hisz nem jelentette azt, hogy egy új kópiát hoztam létre. A digitális világban azonban a kultúra "használata" minden alkalommal újabb másolatot eredményez - így engedélyhez kötött. Míg régen az átlagember szabadon alkothatott, ma mindannyiunkat rendszabályoz a törvény.

Az úgynevezett copyrightanarchisták szerint legjobb lenne eltörölni a szerzői jogot.

Én nem állítok ilyet. A szerzői jog védelme létfontosságú. Ám a jelenlegi törvénynek nem sok értelme van a digitális világban. A szerzői jog fundamentalista, itt az idő, hogy frissítsük.

Hogyan?

Jogot kell adni a szerzőnek a választásra. Lehetővé kell tenni, hogy az alkotók rendelkezhessenek műveikkel, akár le is mondhassanak jogaikról, ha úgy tartja kedvük. És meg is tarthassák őket, ha úgy tetszik. Így az alkotást nem kell ellopni: a szerző maga ad zöld utat ahhoz, hogy a mű szabadon felhasználható, átalakítható legyen.

Miért tenné?

A gyakorlat azt mutatja: sokan használják ezt a "rendszert".

Ellenlábasa, John Dvorak kreatív humbugnak nevezte a Creative Commons által kidolgozott szerzői jogi rendszert. Megkérdezi: ugyan kinek éri meg ingyen közzétenni a művét, ha pénzért is árulhatja?

Kedvenc példám az amerikai Wilco együttes. Lemezüket viszadobta a kiadó, mondván: a banda Yankee Hotel Foxtrot című lemeze rettenetes. Az albummal együtt a jogokat is visszaadták. A Wilco fogta magát, és a neten ingyen tette közzé a számokat. A lemez rövidesen a sikerlisták élére került. A lapok az év legjobb albumának jelölték. Egy másik kiadó pedig az eredeti háromszorosáért vette meg a kiadás jogát. A CD megjelent - és tarolt.

Ön közösen vett részt a Közép-európai Egyetemen megrendezett Re:aktivizmus konferencián Jimmy Walesszel, a Wikipédia alapítójával. (168 Óra, 42. szám.) Teljes volt az összhang. Talán nem meglepő. Még egy "őrült", aki ingyen dolgozik.

Hogy érti ezt? Életünk nagy részét olyan közös tevékenységgel töltjük, amiért senki sem fizet. A barátság ápolása vagy a szex ingyenes - mégis szeretjük csinálni. Igaz, a kreatív alkotás hagyományos modellje úgy működik, hogy te adsz, én pedig fizetek érte. Ezzel szemben a Wikipédia és a Creative Commons azt szeretné, ha a tradicionális modellen kívül eső alkotók is szabadon működhetnének.

Több mint tízmillió olyan alkotás van, amely a Creative Commons révén másolható és terjeszthető. Nem lepődött meg a sikerén?

Egy pillanatra talán. Ámde egyszerű kiszámolni, mi éri meg. Vegyük azokat, akik azért nem vásárolják a könyvemet, mert a neten ingyen is megtalálják. Jóval többen vannak, akik sosem hallottak volna a Szabad kultúráról, ha nem kerül a webre. Így meg sem vették volna. Közülük sokan, mint minden normális ember, nyomtatásban forgatják a több száz oldalas könyveket. Ebből következik, hogy meg fogják venni. Tehát ami elsőre meglepőnek látszik, a következő pillanatban már természetes.

network.hu

 


Elérhetővé váltak a Creative Commons magyarított licencei, így azok a szerzők, akik műveikhez szabadabb hozzáfér
ést kívánnak engedni az interneten, már megtehetik.


Magyarországon törvény akadályozza, hogy digitális szerződést kössön valaki arra: lemond szerzői jogairól a köz javára. Az itteni jog csak a "papírozást" ismeri.


Tipikus példája ez annak, miként veszti értelmét a hagyományos világban jól működő papíralapú megállapodás. Miért kellene tradicionális szerződést kötnöm valakivel, aki ingyen is odaadná az alkotását, s ráadásul a világ másik végén lakik?

Nagy vihart kavart, amikor nemrég Bill Gates "lekommunistázta" a Creative Commonst.

Ha a kreatív szabadság korlátozásáról van szó, káros dolog "behozni" a vitába a bal- és a jobboldaliságot. Az Egyesült Államokban - sajnos - ha valamire rásütik, hogy a baloldal vesszőparipája, a konzervatívok máris elvetik.

Ha már itt tartunk, idézek egy korábbi nyilatkozatából: "Fiatalkoromban jobbos idióta voltam." Ezt a kijelentését, gondolom, azóta sokszor a fejére olvasták.

Valóban sokat idézett mondat. Ugyanakkor be kell vallanom: nálunk a legszörnyűbb szerzői jogi változások pártomnak, a Demokrata Pártnak tulajdoníthatóak. Épp ezek a rendelkezések veszik legkevésbé figyelembe az alkotás szabadságát a digitális világban. Állandó konfliktusban élek emiatt. Ez nem demokrata-republikánus-vita. Az alkotás szabadsága mindenkinek fontos.


Linkek

Válassz magadnak licencet!

FAQ - creative commons Hungary


A blog ötlete innen: http://www.szabadkultura.hu/

(168óra, index, origo)

Címkék: alkotás creative commons internet ipar jog kiadók kultúra könyv larry lassig licenc liszensz re:aktivizmus konferencia szabad kultúra szellemi tulajdon szerzői jog tulajdon

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 3 hónapja

Helyükre tenné az enyveskezű MI-fejlesztőket a kattintásalapú reklám feltalálója | 2024.08.12.

Egy új megoldás ízekre szedi a szöveges, képes vagy hangos kimeneteket, és megállapítja, hogy azokat milyen forrásokból és milyen arányban ollózta össze a mesterséges intelligencia.

William T. Gross még a 90-es években tette le a védjegyét a technológiai ágazatban, amikor a Goto.com alapítójaként meghatározó szerepet játszott a kattintásalapú fizetési modell (pay-per-click, PPC) kialakításában és az online forgalom monetizációjában. Az üzletember most hasonlóan nagy dobásra készül a ProRata nevű startuppal, ami egy "AI pay-per-use" rendszerben kezelne bevételmegosztási ügyleteket, kifizetve azokat a kiadókat vagy magánszemélyeket, akiknek a munkáját valamilyen módon felhasználják a mesterséges intelligenciát fejlesztő vállalatok.

Gross szerint a jelenlegi helyzet elég egyértelmű:

-- az MI-cégek a bolti tolvajokhoz hasonlóan gyűjtik be a világon fellelhető tudást, amit aztán megpróbálnak tisztára mosni.

Az ilyen piaci szereplők általában azzal érvelnek, hogy a hatalmas adattömegre mindenképpen szükségük van a generatív MI-eszközök létrehozásának közérdekű munkájában...

A jogtulajdonosok álláspontja ugyanis egyértelmű: a nyilvánosan hozzáférhető tartalomnak is vannak felhasználási szabályai, az MI-fejlesztők pedig pénzt keresnek az ő munkájukból. A mesterségesintelligencia-vállalatok ellen indított perek özönével azonban már lehetetlen lépést tartani, és Gross úgy látja, hogy nem is ezek jelentik a megoldást: a ProRata olyan algoritmusokat szabadalmaztat, amelyek megoldást kínál, amelyek a források százalékos hozzárendelésével elemzik az MI kimeneteit, és lehetővé teszik az ennek megfelelő kifizetések lebonyolítását is az érintettek felé.
https://bitport.hu/helyukre-tenne-az-enyveskezu-mi-fejlesztoket-a-kattintasalapu-reklam-feltalaloja

Válasz

M Imre üzente 3 éve

Lawrence Lessig Budapesten: Ha nem tudjuk szabályozni az algoritmusokat, ők fognak szabályozni minket

Lawrence Lessig, a Harvard Egyetem jogászprofesszorának három évtizedes karrierje két nagy témakörben összpontosul – ez a szabad internet és a demokrácia védelme. Hogy ezekért az – egyébként egymástól nem is túl idegen – ügyekért épp nagy hatású előadóként, védőügyvédként, íróként vagy épp elnökjelöltségért induló politikusként igyekszik tenni, azt nála sosem lehet tudni, mindenesetre most pénteken a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megrendezett Society of Internet Platforms konferencián kötötte össze két kedvenc témáját, „Hogyan változtatják meg a demokráciákat a platformok – rossz irányba” című előadásán.

Lessig nemrég csatlakozott a Facebook-szivárogtató Frances Haugen jogi csapatához, stratégiai és kommunikációs tanácsadóként, azzal a céllal, hogy hatékonyan végre tudják hajtani a szivárogtatás célját, vagyis a Facebook és úgy általában az életünket irányító algoritmusok törvényi szabályozását anélkül, hogy bármilyen módon sérülne a szólásszabadság. Az elmúlt hetekben nyilvánosságra került belső dokumentumok szerint a Facebook tisztában van az egyes döntéseinek káros társadalmi hatásaival – legyen szó a kamaszlányok testképének rombolásáról vagy a politikai megosztottság növeléséről –, de ha a felhasználók biztonsága és a profit közül kell dönteni, akkor rendre az utóbbit választja.

A professzor szerint a techcégek ma ugyanazt csinálják, mint a 20. században a gyorsétteremláncok: akkor laboratóriumokban fejlesztették ki a tudományosan tökéletes ízeket, amelyek függővé teszik az embert, kicselezve a túlfogyasztás ellen kidolgozott evolúciós vívmányainkat, míg most az algoritmusokat hangolják arra, hogy az agyunk jutalomközpontját stimulálva minél több időt töltsünk a platformokon, a végtelenségig görgetve a személyre szabott tartalmakat.

Üzleti modellé vált az emberek elbutítása, hiszen a zsigeri reakciók, az agresszív viták generálják a legnagyobb aktivitást, és így a hirdetések megjelenítésén keresztül a legnagyobb profitot is. Ez odáig vezetett, hogy – a Facebook saját adatai szerint – minél több megosztás van egy Facebook-poszton, annál nagyobb az esélye, hogy hamis információkat tartalmaz. A kiterjedt adatgyűjtésből fakadó személyre szabott tartalmak véleménybuborékokat hoznak létre, elmélyítik a társadalmi szakadékokat, így végső soron tovább rombolják a demokráciát.

Mivel a techcégeknek nem érdekük ezen változtatni, felülről kell őket szabályozni, az alkotmányos jogok sárba tiprása nélkül. Erre Lessig egy három pontból álló javaslatcsomagot dolgozott ki. Első lépésben az emberi agy kapacitásához kell igazítani az információáramlást, vagyis lassítani a posztok, így az álhírek és a káros tartalmak terjedését – ezt Lessig szerint például a megosztások számának maximalizálásával lehetne elérni. Ezen felül rá kell bírni a platformokat a rajtuk megjelenő tartalmak iránti nagyobb felelősségvállalásra, valamint úgy kell kezelni az algoritmusokat, mint a gyógyszereket – hogy mielőtt az emberekre eresztik őket, bizonyítani kelljen, hogy nem okoznak károkat.
A szabad internet elnökjelöltje

Az 1961-es születésű Lawrence Lessig a Pennsylvaniai Egyetemen közgazdász és üzleti diplomát szerzett, majd Cambridge-ben filozófiát végzett, végül a Yale-en doktorált jogászként. Két évig ismert jogászok mellett vállalt munkát, majd oktatónak állt, először a Chicagói Egyetemen, később a Harvardon és a Stanford Egyetemen. Olyan bírósági tárgyalások részese volt, mint a hírhedt 1997-es versenyjogi per a Microsoft ellen, aztán az ezredfordulótól az internetes szabadságjogok védelmezése lett a fő témája. A lazább szerzői jogok és a netsemlegesség mellett érvelt a demokratikus internet érdekében, és ezt a célt szolgálta a Creative Commons megalapítása is, amelynek licencei lehetővé teszik a tartalomkészítőknek, hogy jogi értelemben is közkinccsé tegyék a jogvédett műveiket.

A 2010-es évekre már leginkább politikai nyilatkozataival lehetett találkozni, és az amerikai politikai rendszert átható, legális korrupció kutatásával kezdett foglalkozni. Szerinte a közvetlen megvesztegetések tömeges előfordulását már sikeresen megfékezte a fejlett világ, de a lobbisták tevékenységén és a kampányfinanszírozás intézményén keresztül megjelenő, úgynevezett függőségi korrupció legalább annyira veszélyes a demokráciára. Az üzleti érdekeket képviselő lobbistáknak egyébként is óriási a befolyásuk a kongresszusban, de mivel a törvényhozók jelentős része lobbistának áll a politikai karrier után, már előre ki kell építeni a későbbi zsíros állást biztosító kapcsolatokat – ami szintén a korrupció melegágya.

És amikor nem a lobbisták kötik le a figyelmüket, a politikusok a kezdetektől azon dolgoznak, hogy a következő kampányra legyen elég pénz és támogató – Lessig szerint öt munkanapból hármat a kampányfinanszírozás érdekében történő hívásokra, találkozókra fordítanak, így szintén a vállalatok befolyása alatt állnak. 2011-es könyvében (Republic, Lost: How Money Corrupts Congress—and a Plan to Stop It) tovább ekézte az amerikai választási rendszert, lakosságarányos képviseletet követelt a kongresszusban, és felszólalt a gerrymandering, vagyis a választókerületek pártérdekek mentén történő kijelölése ellen is. Ez az egész odáig vezetett, hogy 2015-ben bejelentette, beszáll a demokrata elnökjelöltségért folyó harcba, és azt ígérte, ha megválasztják, átviszi a választási reformot, és le is mond az elnökségről. Ugyan később ezt átgondolta, és a teljes négy évre szóló programot mutatott be, hamar kiesett a versenyből, miután állítása szerint a CNN az utolsó pillanatban változtatott a jelöltvita közvetítésének szabályain, így épp lemaradt a győzelemhez elengedhetetlen tévévita vendéglistájáról.

Mindezek nemcsak kötelező életrajzi információk, hanem szorosan összefüggnek azzal a harccal, amit most vív Lessig – a Szilícium-völgy demokráciát romboló algoritmusainak az alkotmánnyal kompatibilis szabályozásáért.
Az internet hajnalán hirdetésekről szó sem volt, aztán mindent elrontottak

„Az uralkodó közösségimédia-platformokat a szólásszabadság és a kreativitás színterének tartják. És valóban azok is, ami azt sugallná, hogy az alkotmány értelmében nem lehet őket szabályozni. Ezzel nem értek egyet” – kezdte budapesti beszédét Lessig. A techcégek rettegnek a szabályozástól, ezért a külső beavatkozási kísérleteket a szólásszabadság korlátozásaként igyekeznek beállítani. Persze a platformok távol állnak a demokratikus működéstől, hiszen egyes üzeneteket felhangosítanak, mások terjedését pedig megakadályozzák – hogy pontosan milyen alapon, az nem mindig egyértelmű, hiszen ezt a feladatot nem szabályokat követő emberek, hanem erre fejlesztett algoritmusok végzik. „Mivel a profit vezérli őket, az éri meg nekik a legjobban, hogy a legaddiktívabb, legvirálisabb tartalmakat erősítsék fel, ami a legrosszabbat hozza ki belőlünk” – mondta a jogászprofesszor.

A közösségi platformok üzleti modellje annyi, hogy megragadják az emberek figyelmét, és aztán a lehető legtöbb időre az adott platformon tartsák őket. Ehhez arra van szükségük, hogy minél több információt szerezzenek az egyes felhasználókról, hogy tudják, milyen tartalmakkal lehet leginkább a képernyő elé láncolni őket. Személyre szabott tartalmak, a platformon eltöltött hosszabb idő, több hirdetési bevétel, nagyobb profit. „Hogy megragadják a figyelmünket, a platformok könyörtelenül kihasználják a gyengeségeinket. Megismernek minket, megtanulják, hogyan manipulálhatnak, hogy függővé tegyenek, és sóvárogjunk az újabb tartalmakra.”

A gyorséttermes példájában a Buffalo csirkeszárnyakhoz hasonlította az algoritmusokat: az ételkutatók a só, a cukor és a zsír tökéletes arányának kikísérletezésével alkották meg a függőséget okozó termékeiket, hogy meghekkelje a szervezetünket, az algoritmusok pedig az agyunkat hekkelik meg, és a figyelmünk felkeltését és lekötését leginkább elősegítő megoldásokat alkalmazzák. Bármilyen üzletágról is legyen szó, ha egyszer rájönnek, hogyan játsszák ki a pszichénket, onnantól öngerjesztő folyamat kezdődik. Lessig itt ismét a gyorsétterem-, édesség- és üdítőipar példájához fordult: „Ezek a cégek jól tudják, hogy nem tudunk ellenállni a termékeinknek. De ők sem tudnak ellenállni nekik. Számos példa van arra, hogy amikor rájöttek, hogy gyakorlatilag mérgezik az embereket, a cégvezetők előálltak egy egészségesebb termékkel, legyártották, piacra dobták, de persze az embereknek nem kellett, ezért bezuhantak az eladási mutatók, menekülni kezdtek a részvényesek, kirúgták a vezetőket, és a cégek visszatértek az eredeti recepthez. Máris rá lehetett fogni, hogy a piac hibája. És tényleg az. A piaci verseny garantálja, hogy abból legyen kínálat, amit az emberek a legjobban szeretnének, vagyis ha már rászoktunk az egészségtelenre, azt fogjuk követelni, és így tovább.”

Az online térben a hirdetések miatt lett olyan fontos az agresszív adatgyűjtés és az algoritmusok tökéletesítése. Mark Zuckerberg általában azzal érvel, hogy win-win helyzet áll fenn: a felhasználók ingyen használhatják a szolgáltatásaikat, mindössze az adataikért cserébe, amelyekre viszont szüksége is van a cégnek, hogy jobb hirdetéseket kínáljon, amiből elég bevételhez tud jutni ahhoz, hogy működtetni tudják a szolgáltatásaikat – megint körbeértünk. Lessig ezen a ponton megemlítette, hogy az internet születésekor még szó sem volt hirdetésekről, sőt a két Google-alapító, Larry Page és Sergey Brin 1998-ban még arról értekezett, hogy „egy hirdetésekből fenntartott keresőmotor eredendően részrehajló lesz a hirdetők irányába, háttérbe szorítva a felhasználók szükségleteit.” Végül persze a Google lett az egyik ikonikus cég, amely átvezette a világot a megfigyelési kapitalizmus korszakába. A techcégek idővel olyan technikákat fejlesztettek ki, amelyekkel már nemcsak passzívan megfigyelik a felhasználókat, hanem arra kényszerítik őket, hogy segítsenek nekik megérteni az érdeklődésüket – például lájkokkal vagy a platform egyes részein eltöltött idő mérésével.

Valójában viszont ez elég távol áll a win-win helyzettől. Ha nem is lehet teljes mértékben a Facebookra és az internetre kenni a Capitolium január 6-i ostromát, nélkülük valószínűleg nem történhetett volna meg. Mivel a technológia lényege, hogy függővé tegye a felhasználókat, azt sem lehet váratlan következménynek nevezni, hogy a függőségekre hajlamosaknak különös károkat okoznak ezek a platformok – elég az Instagram és a testképzavaros kamaszlányok által elkövetett öngyilkosságok közötti összefüggésre gondolni. Lessig szerint azt is fontos látni, hogy az ilyen eseményekhez vezető döntéseket nem emberek, nem személyesen Zuckerberg hozza meg, hanem egy manipulációra tervezett mesterséges intelligencia, a Szent Algoritmus.
Lassabb Facebookra van szükség, hogy az agyunk fel tudja dolgozni

„Egy szomorú tény a demokráciánkról: a legprofitábilisabb stratégia a megfigyelési kapitalizmusban az, ha a gyűlölet politikáját erőltetik ránk. Ha megosztanak minket és elbutítanak, mert így dühösek leszünk, heves érzelmeket fejezünk ki, és jobban megragadnak az álhírek, amik nagyobb aktivitásra ösztönöznek a pozitív üzeneteknél és a tényszerű információknál” – mondta Lessig. Bemutatott egy grafikont is, amely a kábeles hírcsatornák polarizáltságának változását mutatta: az ezredforduló környékén még nagyjából azonos hírekről számolt be a Fox News, a CNN és az MSNBC, de két évtized alatt a szélsőségek felé mozdultak a mutatók – a Fox News szinte már kizárólag a konzervatív-republikánus, míg az MSNBC a liberális-demokrata buboréknak szolgáltat tartalmat. „Az a céljuk, hogy olyan történeteket meséljenek, amilyeneket a nézői bázisuk hallani szeretne. Az a pszichológiai vágyunk, hogy az elfogult véleményeinket igazolják. Ez a kábeles hírcsatornák üzleti modellje, és ez az interneté is” – mondta Lessig.

Azok szerint, akik nem ismernek vitát a szólásszabadság kérdésében, mindezt el kell fogadni, hiszen az, hogy egyes üzeneteket felerősítenek, másokat pedig visszatartanak, olyan, mint amikor a New York Times szerkesztői eldöntik, hogy az egyes cikkek mennyire kiemelt helyen szerepeljenek az újságban. Lessig szerint ezzel az érveléssel mindössze annyi a probléma, hogy amíg a New York Timesnál erről emberek döntenek, akiknek tényleg vannak jogaik, a Facebooknál egy algoritmus hozza meg a döntéseket: „Ha nem tudunk különbséget tenni a minket megillető alkotmányos védelem és egy gépnek tulajdonított alkotmányos védelem között, akkor elvesztünk. Ha nem tudjuk szabályozni őket, akkor ők fognak szabályozni minket.”

Lessig egy olyan, három pontból álló javaslatcsomagot is felvázolt, amely úgy szabályozhatná a techcégeket és mindenható algoritmusaikat, hogy közben a tartalmakat nem minősíti, így a szólásszabadság megsértése nélkül tudna biztonságosabb technológiai környezetet biztosítani.

-- Sebességkorlátozásra van szükség, mivel a hamis információkat tartalmazó posztok terjednek a leggyorsabban. Az adatok szerint az összes Facebook-felhasználó 0,7 százaléka állítja elő a megtekintések 50 százalékát hozó tartalmat, míg a platformon megjelenő álhírek 38 százalékáért olyan posztok felelnek, amiket legalább kétszer megosztottak. Minél többen osztanak meg valamit, annál nagyobb az esélye, hogy hamis információt tartalmaz. Ha „sebességkorlátozást” vezetnének be, vagyis megszabnák, hogy legfeljebb hányszor lehet az egyes tartalmakat megosztani, ez kiküszöbölhető lenne. „Így nem hallgattatják el az üzeneteket, csak lelassítják a terjedésüket. Lelassítják egy olyan sebességre, ami legalább esélyt ad nekünk, hogy egészséges, megfontolt módon feldolgozzuk őket, ahelyett, hogy manipulálni tudna” – mondta Lessig.

-- Növelni kell a platformok felelősségvállalását. Mivel a tisztességes kommunikációról szóló törvény (Communications Decency Act, CDA) 230. szakasza (a híres Section 230) gyakorlatilag immunissá teszi őket bármilyen felelősségvállalásra a platformon elhangzó és megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, ezt felül kell vizsgálni. Például, ha a Facebook felismer egy túl virálisnak tűnő tartalmat, akkor azt meg kell jelölnie, és ha a vizsgálat után kiderül, hogy álhírről, erőszakra buzdító szövegről vagy rágalmazásról van szó, akkor utólag törölheti – így legalább a könnyen felismerhető káros tartalmak iránt felelősségvállalásra kötelezhető a cég.

-- Kötelezni kell a platformokat arra, hogy előre bizonyítsák algoritmusaikról, hogy nem okoznak károkat. Lessig szerint egyre több programozó osztja azt a véleményt, hogy az algoritmusok területén is olyan paradigmaváltásra van szükség, mint amin az amerikai gyógyszerpiac keresztül ment a 19. és a 20. század fordulóján. Míg az 1800-as években bármit piacra lehetett dobni, legfeljebb ha később kiderült, hogy fel nem tüntetett káros hatásai vannak, utólag megbüntették a gyártót – amikorra már megtörtént a baj. A 20. században megfordították a dolgot: előre kellett bizonyítani, hogy biztonságos a gyógyszer, és utána lehetett csak értékesíteni. Bizonyos helyzetekben ezt az algoritmusokkal is meg lehet tenni: ha például az Instagram gyerekekre szeretne célozni egy algoritmust, akkor bizonyítsa előre, hogy annak nem lesznek káros következményei a gyerekekre nézve.
https://qubit.hu/2021/10/30/lawrence-lessig-budapesten-ha-nem-tudjuk-szabalyozni-az-algoritmusokat-ok-fognak-szabalyozni-minket

Válasz

M Imre üzente 13 éve

Belga és izraeli ítéletek erősítik a Creative Commons licenceket
2011. január 24.
Egy belga és egy izraeli bíróság is olyan döntést hozott, amely erősítette a szabad licenceket. A jövőben mindkét országban a Creative Commons licencek elleni vétségek szerzői jogsértésnek számítanak.

A két esetről a Creative Commons blogjában Matt Liebenson számolt be. A szakember szerint a belga és az izraeli ítélet egyaránt azt jelzi, hogy azért, mert valaki a saját műveivel kapcsolatos bizonyos használati jogokat szabaddá tesz, még nem kell attól tartania, hogy emiatt védtelen marad a szerzői jogsértésekkel szemben.

Belgiumban egy színházi csoportnak kell 4500 eurós kártérítést fizetnie azért, mert a Lichódmapwa nevű együttes egyik Creative Commons licenc alatt megjelentetett zeneszámát felhasználták egy reklámblokkban. A testület kimondta, hogy a csoport megsértette a licencet, amely tiltotta a dal kereskedelmi célú felhasználását. Ezzel a színház munkatársai szerzői jogsértést követtek el.

Izraelben egy bíróság még január végén hozott hasonló ítéletet a Mapa Publishing nevű kiadó ellen, amely két helyi állampolgár Creative Commons BY-NC-ND licencű fotóit használta fel jogellenes módon. A cég anélkül alkalmazta a felvételekből készített kollázst egy kereskedelmi célú útikalauzban, hogy feltüntette volna az alkotások eredeti tulajdonosait. A kiadó ezzel a tettével szerzői jogsértést követett el.

A Creative Commons blog hangsúlyozta, hogy ugyan nagyon ritkán születnek bírósági ítéletek a licenccel kapcsolatban, ami egyrészt a licenc elfogadottságát is jelenti, de ennek ellenére fontos, hogy a testületek megerősítették a Creative Commons jogait.
http://www.sg.hu/cikkek/79627/belga_es_izraeli_iteletek_erositik_a_creative_commons_licenceket

Válasz

M Imre üzente 13 éve

Köszönöm.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Nagyon jó kis cikk lett, gratulálok.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 22 órája a(z) Fényképezés, képek szerkesztése és minden hasonló témakör fórumtémában:

Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...

M Imre írta 1 napja a(z) Mesterséges intelligencia / Artificial Intelligence fórumtémában:

Néma mérget oltanak a zenékbe, és elég hatásos: ...

M Imre írta 3 napja a(z) Debian 12 Bookworm telepítése látássérült felhasználóként blogbejegyzéshez:

Ügyfélkapu+ tájékoztató https://www.meosz.hu/wp-...

M Imre írta 3 napja a(z) Debian 12 Bookworm telepítése látássérült felhasználóként blogbejegyzéshez:

"Informatika a látássérültekért"...

M Imre írta 5 napja a(z) Apple fórumtémában:

iPhone-ja van? Fontos határidő közeleg, nagy törlésbe kezd az ...

M Imre írta 5 napja a(z) Google LLC fórumtémában:

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ)...

M Imre 1 hete új blogbejegyzést írt: LibreWolf | Debian 12

M Imre 1 hete új blogbejegyzést írt: Pale Moon | Debian 12

M Imre írta 1 hete a(z) Misfortune Cookie - Több mint 12 millió otthoni router sebezhető "takeover"-re blogbejegyzéshez:

Mielőbb cserélje le, ha ilyen routert használ | 2024. 11. 15. ...

M Imre írta 1 hete a(z) Jelszó táblázat - 2022. (Hive Systems biztonsági cég) képhez:

Jelszo_tablazat__2022_hive_systems_biztonsagi_ceg_2173597_8598_s

Ha látja a jelszavát ezen a listán, azonnal cserélje le |...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu