M Imre üzente 3 napja
Ismét szerencsét próbál a Valve az asztali konzolháborúban | 2025. november 13.
Bemutatkozott a hajdanán nem túl sikeres, de feltámasztott Steam Machine, ami lényegében egy konzolnak álcázott asztali gép.
A Valve még 2013 őszén jelentette be, hogy a Linux-alapú SteamOS platform mellett Steam Machine játékgépeket és saját fejlesztésű, innovatív kontrollert is piacra dob, ezzel kihívva a Sony és a Microsoft ugyanazon évben megjelent vadiúj konzolgenerációját. Bár a Valve teljesértékű konzol-versenytárssá próbált válni, a küldetése sikertelennek bizonyult - a termékek végül nem váltották be a hozzájuk főzött szép reményeket. A Steam gépeknek megjelenésükkor több fontos küldetésük is volt: egyrészt megcsáklyázni a PC piacról is a konzolok által uralt nappalit, másrészt pedig megtörni a Windows monopóliumát a PC játékok piacán és Linuxon is nagyobb támogatást kiharcolni a játékoknak. A nappaliba szánt, Steam Machine néven ismert gamer PC-któl öt évvel később, 2018-ban csendes búcsút is vettek.
Az ötletet azonban nem kaszálta el teljesen a cég, erről árulkodik az új Steam Machine konzol...
A specifikációs lap szerint az eszközben egy hatmagos AMD Zen 4 processzor dolgozik akár 4,8 GHz-es órajellel, mindössze 30 wattos fogyasztáson belül, amihez egy AMD RDNA3 GPU társul, maximálisan 2,45 GHz órajellel, miközben a fogyasztási keret 110 W. Az alaplapra 16 GB DDR5 RAM-ot és 8 GB DDR6 VRAM-ot szereltek. A konzol kétféle konfigurációban lesz elérhető, 512GB illetve 2TB SSD tárhellyel ellátott kiszerelésben, de egyelőre még az árakat sem közölte a Valve. A Steam-konzol tehát hasonló teljesítményt biztosít majd egy pár éves középkategóriás asztali gamer PC-hez, de „hatszor erősebbnek” számít a Steam Deck kézikonzolnál. Ez a lóerő azonban elegendő a ray tracinghez, illetve a játékok 4K-felbontásban, 60fps-sel való megjelenítésére.
Szoftveres téren marad a Steam Decket is hajtó SteamOS, annak is a harmadik verziója, ami a Windowsra írt játékok többségével kompatibilis a Protonon keresztül, ez az anno Linux-szal ellátott korábbi Steam Machine-ból hiányzott. De a felhasználó kívánsága szerint akár Windows 11 is telepíthető rá, ilyen téren nincsenek nagy megkötések.
A konzol sorsa valószínűleg nagyban az árazáson fog múlni...
https://www.hwsw.hu/hirek/69839/valve-steam-machine-konzol-jatek-gep.html
M Imre üzente 3 hónapja
Újra célkeresztben az Arch AUR: kártékony kódot rejtettek csomagok | 2025. 08. 05.
Ismét támadás érte az Arch Linux felhasználók körében népszerű AUR (Arch User Repository) közösségi tárolót.
https://hup.hu/comment/3205241
Július közepén három böngészőhöz köthető csomag – librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin és zen-browser-patched-bin – tartalmazta a CHAOS RAT nevű távoli hozzáférést biztosító malware-t. A kártékony kód a PKGBUILD fájlban rejtőzött, és telepítés után automatikusan letöltött, majd rendszerszolgáltatásként futtatott egy backdoor-t.
Bár az Arch csapata gyorsan eltávolította a fertőzött csomagokat, néhány felhasználó addigra már telepítette azokat. Az eset után nem sokkal -. augusztus 1-én - egy megtévesztő google-chrome-stable névre hallgató csomag is felkerült, hasonló támadási mintát követve, mielőtt a közösség azt is eltávolította volna. Az AUR működési modellje – miszerint bárki tölthet fel csomagot, előzetes hivatalos ellenőrzés nélkül – ismét kritikák kereszttüzébe került. Az AUR-t a közösség tartja fenn, a csomagok ellenőrzése jellemzően utólag, közösségi visszajelzések alapján történik.
https://hup.hu/cikkek/20250805/arch-aur-malware-ujra
___
az Arch különösen a Steam Deck révén több figyelmet kap
2021. július 15-én a Valve bejelentette a Steam Deck nevű, vadonatúj kézi PC-s játékeszközt, amely a SteamOS új és jelentősen eltérő, 3.0-s verzióját futtatja. Ez az új verzió az Arch Linuxon alapul, és előre telepített KDE Plasma 5 asztali környezettel rendelkezik, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a rendszer testreszabását. A Debianról Arch Linuxra való áttérés döntése a két disztribúció eltérő frissítési ütemtervén alapult: a szerverkonfigurációkra szabott Debian az operációs rendszer alapvető szoftvereit egy nagy kiadásban frissíti, közbenső javításokkal az ismert hibák és biztonsági problémák orvoslására, míg az Arch minden részét folyamatos frissítéssel tartja naprakészen. A Valve úgy találta, hogy az Arch folyamatos frissítései jobban megfelelnek a Steam Decknek, mivel így a problémákat és javításokat sokkal gyorsabban tudják kezelni, mint a Debian esetében. Maga a SteamOS nem gördülő kiadás. A Valve szerződést kötött a Collabora céggel a frissítési rendszerük kiépítésére.[30] A Valve megerősítette, hogy a SteamOS 3.0 továbbra is ingyenesen elérhető lesz, azzal a szándékkal, hogy más hardverfejlesztők is kihasználhassák előnyeit, és hasonló kézi számítástechnikai eszközöket építhessenek, mint a Deck. A 3.0-s verzió tartalmazta a Flatpak alkalmazáskezelőt, a vezérlő átkonfigurálási eszközöket és a Vulkan grafikus illesztőprogramok támogatását is.
https://en.wikipedia.org/wiki/SteamOS
M Imre üzente 10 hónapja
Veszedelmes ellenfelet kapott a Windows 11 | 2025 január 10. 09:07
Már nem korlátozódik kizárólag a Steam Deckre a Valve saját, gamingre kihegyezett operációs rendszere, a SteamOS.
Néhány napja a CES 2025-ön leplezte le formálisan is a Lenovo a Legion Go kézi konzol kisebb, olcsóbb változatát Legion Go S néven, valamint ugyanitt és ugyanekkor mutatta meg a nyilvánosságnak a következő generáció utód, a Legion Go 2 prototípusát. Mindkettővel kapcsolatban elhangzott egy fontos információ is: a leendő vásárlóknak nem muszáj a Windows 11-hez ragaszkodniuk, választhatnak alternatív operációs rendszert is a Linux-alapú SteamOS képében.
Ez utóbbit a Valve fejlesztette kimondottan a Steam Deck kézi konzolokhoz, és mint azt a Steamet is üzemeltető vállalat megerősítette, a támogatását hamarosan kiterjesztik a Lenovo handheldjeire, sőt még azokon is túl.
A Legion Go S SteamOS-es kiadása májusban érkezik, de már előtte, áprilisban letölthetővé teszik a felhasználók számára az operációs rendszer bétáját, amivel aztán a letöltést követően bárki kedvére kísérletezhet. Ehhez pedig további támogatást nyújtanak a jövőben kiadásokkal az élmény javítása érdekében.
https://store.steampowered.com/news/app/593110/view/529834914570306831
Élesedik tehát az operációs rendszerek versenye a PC-alapú kézi konzolok szegmensében, ahol a Steam Deckeket leszámítva mindeddig a Windows 11 totális dominanciája érvényesült. A kifejezetten játékra optimalizált SteamOS-ről tudni kell, hogy úgy tervezték meg, hogy konzolszerű élményt nyújtson, zökkenőmentes rendszer- és játékfrissítést kínáljon. Továbbá olyan funkciókkal is felvértezték, mint a gyors felfüggesztés / folytatás, ez teszi lehetővé, hogy gyorsan gyorsan be- és kilépjünk a játékokból.
A játékos hozzáférést kap a teljes Steam ökoszisztémához a Könyvtártól a Felhőn és a Csevegésen át a Játékfelvételig. A kezelőfelületet úgy alakították ki, hogy a lehető legkényelmesebbnek érezzük kontrollert használva, a telepítés és a steames játékok indítása pedig könnyen és gördülékenyen menjen. Ez a katalógusban megtalálható legtöbb játékra igaz, de ami nem fut jól, azt külön is jelzik a Valve szakemberei a Verified program során.
https://www.pcwplus.hu/pcwlite/veszedelmes-ellenfelet-kapott-a-windows-11-362353.html
M Imre üzente 1 éve
Hasznos újításokat kapott a Steam | 2024. augusztus. 01.
Több változtatást is eszközölt a felületén a Steam játékáruház, melyet a „2024-es nagy Steam demó frissítésként” hivatkoznak. Mint azt a neve is sejteti, ez elsősorban a játszható játékdemókra fókuszál a változtatás, mely érinti, hogyan jelennek meg és működnek a demók a Steam Könyvtárban.
A következő újításokat eszközölte a Valve:
-- A Könyvtárához tud adni a demókat az azonnali telepítésük nélkül. Mostantól látni fog egy „Könyvtárhoz adás” gombot a demókhoz, amely lehetővé teszi a Könyvtárhoz adást a mobilalkamazásból vagy más helyekről, ha esetleg nem áll készen azonnal telepíteni őket;
-- A demók akkor is telepíthetők, ha már megvette a teljes játékot. Ez elsősorban a fejlesztőknek fogja megkönnyíteni a demók tesztelését, de segít a játékosoknak is könnyebben kezelni a demók telepítését és eltávolítását;
-- A demók eltávolíthatók a fiókból, jobb egérgombbal rájuk kattintva és a „Kezelés” – „Eltávolítás a fiókról” lehetőséget választva;
-- Egy demó az eltávolításakor automatikusan el lesz távolítva a Könyvtárából.
https://m.hvg.hu/tudomany/20240801_valve-steam-ujdonsagok-jatekdemok-kiprobalas
M Imre üzente 1 éve
Proton 9.0-1 released with expanded game support for Steam Deck / Linux
https://www.gamingonlinux.com/2024/05/proton-9-0-released-with-expanded-game-support-for-steam-deck-linux/
M Imre üzente 1 éve
Lebuktak a potyázók, a Steam megszüntetett egy népszerű kiskaput | 2024. 04. 26.
Sokan felfedezték a kiskaput a Steam elővásárolt termékekre vonatkozó visszatérítési szabályzatában, melynek értelmében úgy kérhettek pénzvisszatérítést a játékosok, hogy valójában végigjátszották az adott művet. Ennek azonban most véget vetett a szabályzat frissítése, írja az IGN.
A Valve játékplatformja lehetővé teszi, hogy a felhasználók a vásárlást követő 14 napon belül, ha még nem játszottak 2 óránál többet az adott címmel, pénzvisszatérítést kérjenek – ezzel a könyvtárból is eltűnik a játék.
-- Ebben a rendszerben azonban volt egy hiba.
Ha valaki elővásárolt egy játékot, és annak fejlesztője elsőbbségi hozzáférést kínált, azaz a hivatalos megjelenés előtt is lehetett nyomkodni, akkor végig lehetett játszani az egész alkotást, ezt követően pedig visszakérni a pénzt, teszi hozzá a hvg.
Az elsőbbségi hozzáférés alatti játékidő ugyanis nem számított bele a Steam visszatérítési időszakába, egészen idáig. Mostantól ezt az időszakot is belekalkulálják a kétórás limitbe a visszatérítésnél, a 14 napos visszatérítési időszak azonban ugyanúgy csak a megjelenés napján kezdődik meg.
https://24.hu/tech/2024/04/26/valve-steam-videojatek-elovasarlas-kiskapu-vege/
___
Régebbi Steam hírek
Már disztribúciókra bontva érhető el a Steam hardver,- és szoftver-felmérés eredménye
http://linux.network.hu/blog/linux-klub-hirei/mar-disztribuciokra-bontva-erheto-el-a-steam-hardver-es-szoftver-felmeres-eredmenye
A Steam Play új, Beta verziójának bemutatása
http://linux.network.hu/blog/linux-klub-hirei/a-steam-play-uj-beta-verziojanak-bemutatasa
___
A Steam egy tartalomtovábbító és -kezelő rendszer, amelyet a Valve Software fejlesztett ki. Számos kényelmi funkciója közül kimagaslik a programok automatikus frissítése, barátlisták és csoportok létrehozása, mentések felhőalapú tárolása, és játékon belüli chat.
A Steam megjelenésének közvetlen előzménye az volt, hogy gondokat okozott a hatalmas népszerűségnek örvendő Counter-Strike frissítése. Egy-egy patch letöltése és telepítése ugyanis napokra képes volt felborítani és ellehetetleníteni a játékot. Ezért a Valve elhatározta, hogy készít egy olyan rendszert, melynek köszönhetően a játék automatikusan frissül a javítás megjelenésével egy időben, de tartalmaz csalás és kalózkodás elleni védelmet is. A Valve már ekkor felfedezte, hogy a játékosok 75%-a már rendelkezik nagy sebességű internetkapcsolattal, mely az évek során csak egyre növekedni fog, így elhárulhat az akadály a játékok digitális terjesztése elől. A Valve megkeresett pár céget, hogy fejlesszen ki egy ilyen programot, többek között a Microsoftot, a Yahoo!-t, és a RealNetworks-t, de mindenhol elutasításra találtak.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Steam
___
A SteamOS a Valve által fejlesztett Linux-disztribúció. A SteamOS nyílt forráskódú, néhány zárt forráskódú komponenssel.
A SteamOS 2013-ban kiadott 1.0-s és 2015-ben kiadott 2.0-s verziója a Linux Debian disztribúción alapult GNOME asztallal.
2022 februárjában a Valve kiadta a Steam Deck játékkéziszámítógépet, amelyen a SteamOS egy drámaian frissített változata, a 3.0 verzió futott, amely (immár) az Arch Linux disztribúción alapult, a KDE Plasma környezettel előtelepítve, valamint a Valve Proton kompatibilitási rétegével, amely lehetővé tette, hogy számos Windowsra tervezett játék natívan fusson a SteamOS-en.
https://en.wikipedia.org/wiki/SteamOS
M Imre üzente 1 éve
A Valve bejelentette, hogy a világ egyik legnépszerűbb digitális tartalomterjesztő platformja, a Steam január 1-től hivatalosan befejezi a régebbi Windows operációs rendszerek (7, 8, 8.1) támogatását. Azokon játszók a Steam kliensükre se frissítéseket, se support-ot nem kapnak a jövőben. Újabb koporsószög ezekbe a Windowsokba.
https://hup.hu/cikkek/20240103/januar_1-gyel_a_steam_dobta_a_windows_7_windows_8_es_windows_8_1_tamogatasat
M Imre üzente 2 éve
Felfrissítette a Steam felületét a Valve
Évek óta nem történt akkora átdolgozás, mint most, de a lényegi módosítások a felületen nem is látszanak.
A PC-s játékosok könnyen elsüthetnék azt a viccet, hogy három dolog az életben sosem változik: a halál, az adók és a Steam klasszikus kinézete. Az egyik ilyen dolog azonban most megváltozott: a Valve elkészítette a Steam évek óta legjelentősebb felújítását, amely vizuális átalakítást és számos új funkciót tartalmaz, továbbá közelebb hozták a Mac és Linux verziót a Windows verzióhoz. A Valve szerint "a legfontosabb változások" valójában a motorháztető alatt vannak. Az alapoktól kezdve átdolgozták a Steam klienst, beleértve az egész programot megalapozó keretrendszert is. A felhasználói felületet és a játékon belüli overlay-t is átdolgozták, és egy csomó új funkcióval bővítették.
A legfontosabb újítás a felhasználók számára nem is látható: az új keretrendszer a fejlesztők számára egy olyan környezetet kínál, amelyben könnyebben hozzáférhetnek az eszközökhöz, könyvtárakhoz és egyebekhez. A fejlesztések célja, hogy megkönnyítsék a kód megosztását az asztali kliens, a Big Picture mód és a Steam Deck között. Ez a kódbázis-átdolgozás azt jelenti, hogy a Steam asztali verziójára érkező új funkciók minimális erőfeszítéssel egyidejűleg a Steam Deckre is eljuttathatók.
Ami viszont a felhasználók számára látható dolgokat illeti, az alkalmazás teljes kinézetét átdolgozták és modernizálták.
https://m.sg.hu/cikk.php?cid=154310
M Imre üzente 12 éve
Jön a Guns of Icarus Online Linuxra
http://hup.hu/cikkek/20130222/jon_a_guns_of_icarus_online_linuxra
írja a hup.hu
A Muse Games a Steam fórumában nemrég közölte, hogy van linuxos buildje a Guns of Icarus Online-ból
http://store.steampowered.com/app/209080/?snr=1_7_15__13
és szívesen venné, ha önkéntesek jelentkeznének tesztelésre. A tesztelésre már nem lehet jelentkezni. A fejlesztőcég szerint a linuxos teszt egész jól ment. Javítják a felmerült hibákat és hamarosan (ha minden igaz, ma) érkezik a játék Linuxra is. A részletek itt:
http://steamcommunity.com/app/209080/discussions/0/846945579776712576/
Videó:
Guns of Icarus Online - Launch Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=8p1YqdWmlcg
M Imre üzente 12 éve
A Steam-en keresztül elérhető a The Cave Linuxra is
http://hup.hu/cikkek/20130222/a_steam-en_keresztul_elerheto_a_the_cave_linuxra_is
írja a hup.hu
Még januárban jelentette be Ron Gilbert (Maniac Mansion, első két Monkey Island)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Gilbert
a Twitteren, hogy hamarosan érkezik
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI3NTU
a Steam-en keresztül Linuxra a Cave. Megérkezett. Megtalálható itt:
http://store.steampowered.com/app/221810/
Videó:
The Cave - Debut Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=GGHPgdSMWNc
Hozzászólások:
hory | 2013. február 23., szombat - 1:47 )
Megvettem, tölti épp (1.2GB -ot mond, jön szépen ahogy a wlan-on atfer), majd írok, milyen.
( asola | 2013. február 22., péntek - 14:24 )
Úgy nézem, hogy a Linux-os Steam nagyon nagy lökést adott a játékfejlesztőknek, mert sorozatban hozzák ki a játékokat Linuxra a Steam-en.
Rengeteg izgalmas Linux hír van mostanság, sokkal-sokkal több mint az elmúlt években (pedig már a 2012 is nagy év volt).
Ha ez így megy tovább még pont eljön a Linux éve a desktop-on. ...
( Dgzt | 2013. február 22., péntek - 14:50 )
Sok játék van, csak az a baj, hogy ezek többsége nem nagy nevek. Remélem ami késik nem múlik.
( mash | 2013. február 22., péntek - 18:06 )
A nagy címek portolása rengeteg pénzbe kerül, ezért óvatosak a kiadók. Először a kis fejlesztők kezdik el áthozni a dolgaikat, mert rugalmasabbak, több kockázatot vállalnak. Majd ha már tényleg lesz piac, akkor megjönnek a nagyok is. De addig még nagyon sok mindennek kell jól alakulnia. Nem, ez még nem siker, csak az első lépések a Steam és a Linux részéről. Meglátjuk, hogy alakul a következő pár hónap. A SteamBox sincs még sehol, az is lehet kiadós bukás. Reméljük nem az lesz! Több még itt a kérdőjel, mint a pont.
M Imre üzente 12 éve
Gabe Newell megerősítette, hogy cége dolgozik a "Steam Box"-on
2012. december 11., kedd - 8:31
http://hup.hu/cikkek/20121211/gabe_newell_megerositette_hogy_cege_dolgozik_a_steam_box-on
írja a hup.hu
Régóta zörgeti a szél a harasztot: a Valve saját konzolt akar készíteni. Arról is mennek a találgatások, hogy Linux-alapú konzolban látja a játékfejlesztő cég a jövőt. Gabe Newell - Valve első embere - a hírek szerint megerősítette, hogy dolgoznak a "Steam Box" nevű saját hardveren. A hírek arról is szólnak, hogy nagy valószínűséggel Linux-alapú gépről van szó.
Részletek:
http://www.theverge.com/2012/12/8/3744314/gabe-newell-valve-console-living-room-steam-box
http://kotaku.com/5966860
Hadat üzen a konzoloknak a Valve?
2012. december 11. 13:33
http://www.hwsw.hu/hirek/49452/valve-steam-box-videojatek-konzol-linux-piac-half-life-team-fortress.html
írja a hwsw.hu
A tévébarát Big Picture üzemmód csak a kezdőlépés volt, a Valve nem titkoltan szeretné felmérni a terepet, hogyan teljesíthetnek jobban a PC-k a nappaliban. A hírek szerint a fejlesztőcég saját hardverrel szállna szembe a konzolokkal, amihez természetesen a Steam asszisztálna.
A Valve a múlt héten tette nyilvánosan is elérhetővé a Steam régóta várt Big Picture üzemmódját. A kezelőfelület tévé- és kontrollerbarát, amivel a fejlesztőcég egyértelműen arra akarja ösztönözni a felhasználókat, hogy vonuljanak át a nappaliba, és nagy képernyőn élvezzék a PC-s szolgáltatást, mintha konzolon játszanának. Ha az üzenet nem lett volna egyértelmű, a Valve még leárazással is megfejelte mindezt: a kontrolleres irányítást is támogató címeket akár 75 százalékkal olcsóbban vásárolhatták meg a játékosok.
És mint kiderült, ez csak a kezdet. A Valve vezérigazgatója, Gabe Newell a pénteki Video Game Awardson úgy nyilatkozott a Kotakunak, hogy a fejlesztőcég jelenlegi célja felmérni, hogyan teljesíthetnének jobban a PC-k a konzolok hazai pályájának számító nappaliban. Newell szerint a Big Picture fogadtatása jobb volt mint amire számítottak, és mihelyst a linuxos Steam elkészül, a Valve rugalmas körülmények között vághat bele a saját hardverének fejlesztésébe. Newell szerint egy ilyen kombináció ütőképes riválisa lehetne a Microsoft és a Sony újgenerációs konzoljának.
A Valve arra számít, hogy a jövőre nappaliba szánt számítógépek árasztják el a piacot, amik tökéletesen megfelelnek arra is, hogy a felhasználók a tévéjükre kössék őket, és így futtassák rajtuk a Steamet. “Úgy gondolom, hogy a legtöbb fogyasztó és fejlesztő azt találja majd, hogy a PC jobb környezet számukra. Így nem kell majd azon törniük a fejüket, hogy miért vannak a barátai a nappaliban, másokkal ellentétben miért vannak a filmforrásai a nappaliban. Remélhetőleg egyesíteni tudjuk ezeket a környezeteket” - mondta.
A Valve várakozásai szerint több vállalat megméreti magát ezen a piacon, de a fejlesztőcég biztosan így tesz majd. Hozzátette, hogy a rendszere kontrollált keretek között működhet, ha valaki rugalmasságot akar, olyan PC-t választ, ami általánosabb felhasználásra is alkalmas. “Az a szép a PC-ben, hogy az emberek különböző megoldásokat próbálhatnak ki, majd megtalálják azokat, amik nekik a leginkább megfelelnek.”
Búcsút intenek a Windowsnak?
A Valve terveiben látszólag egyáltalán nem szerepel a Windows, erre pedig a cég kommunikációja is rájátszik. A Steam jelenleg Windowson és Mac OS-en fut, már mindkét operációs rendszer rendelkezik önálló alkalmazásbolttal, ahol játékokat is lehet kapni. A verseny nyilvánvalóan megjelenik, és a jelenlegi számok ellenére később a Valve jöhet ki rosszul: ha egy fejlesztő a Windows Store-on és az App Store-on keresztül minden felhasználót elérhet, miért jelentetné meg a játékát a Steamen?
Gabe Newell ezért egyenesen katasztrofálisnak nevezte a Windows 8-at, miközben lankadatlanul kampányol a Linux mellett. A Steam linuxos kliense jelenleg is bétatesztelés alatt áll, a szolgáltatás az Ubuntu 12.04-es verziójára érhető el, a Team Fortress 2-n kívül már két tucatnyi játék játszható az operációs rendszeren, és természetesen a Big Picture is támogatott lesz. A Valve szerint maguk a rajongók kérték, hogy vezesse be a “nyitott és felhasználóbarát” Linux támogatását, sőt a fejlesztőcég azt is megjegyezte, a saját játékai gyorsabban futnak Linuxon, mint Windowson.
Ahogy azt a Rock Paper Shotgun is felveti, ettől függetlenül egyáltalán nem biztos, hogy a Valve az Ubuntu-felhasználókat szeretné lenyűgözni, a jelenlegi hírek mentén elképzelhető, hogy a csapat saját Linux-alapú operációs rendszert fejleszt, a “Steam OS” pedig közvetlenül, mindennemű köztes platform nélkül szolgálhatná ki közvetlenül a játékosokat.
Steam Box lehet neve
Mindez gyakorlatilag egybevágna a korábbi pletykákkal, amik szerint a Valve saját játékos hardvert fejleszt. A Verge márciusi értesülései szerint a vállalat nem csak a nappalit hódítaná meg, de egy eddig idegen stratégiát is meghonosítana ezen a piacon, és úgy terjesztené az operációs rendszerét, mint a Google az Androidot. A nyílt játékos platformhoz a Valve csak referenciahardvert építene, ami mindössze a Steam Box gerincét jelenti, utána a gyártópartnerek saját eszközöket tervezhetnének; a pletykák szerint az idei CES-en zárt ajtók mögött már megmutatták a Steam Box egy kézzel épített prototípusát, abban Intel Core i7 processzor, 8 GB RAM és egy NVIDIA GeForce chipes videokártya kapott helyet.
A főszerepet természetesen a Steam kapta, mint operációs rendszer. A Valve állítólag annyira komolyan gondolja a nyitottságot, hogy a rendszerben a rivális disztribúciós szolgáltatások (mint az Electronic Arts-féle Origin) is működhetnek, a fejlesztőknek pedig nem kell licencdíjat fizetniük, hogy megjelenhessenek a platformon - kérdés persze, miből lesz a Valve bevétele akkor. A Steam Box koncepció egy másik érdekessége, hogy a Valve csak három-négy évente változtatna az alapkonfiguráción, ezzel a PC-s játék egyik legnagyobb rákfenéjét, a gépfejlesztést tenné kiszámíthatóvá a felhasználók számára, miközben a fejlesztők is könnyebben be tudnák lőni a célhardvert.
Szintén Gabe Newell nyilatkozta korábban, hogy a Valve-nak nem feltétlenül kellene saját hardvert gyártania, inkább csinálják azok, akik értenek hozzá. Ezt a felfogást remekül tükrözné a fenti elképzelés, és bár a mostani nyilatkozattal ellentétben márciusban még nem volt egyértelmű, hogy a Valve saját maga is árulna-e gépet, vagy csak licencelné azt más gyártóknak. A két forgatókönyv mindenesetre nem zárja ki egymást.
Van értelme?
A Valve nem pusztán újraértelmezné a Steamet, de két fontos tendenciát is képviselne a rendszerével: a desktop számítógépek helyett a nappaliba vágyik, másfelől közvetlenül, saját platformon keresztül szeretné elérni a felhasználókat, amiből bevételhez is juthatna. Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy mi újat tud mutatni ezen a terepen a Valve, és miért döntenének úgy a fejlesztők, hogy a Steam OS-t választják?
Mindenekelőtt a Steam felhasználótábora óriási, 50 millió regisztrált játékosa van, és ma már a sűrűbb időszakokban több mint 5 millióan használják egyszerre a szolgáltatást. A rendszer nyíltsága már ismert, a nemrég elindított Steam Greenlighton keresztül a közösség szavazhatja be a független fejlesztéseket a Steam kínálatába. A Valve sokat pletykált játékos kiegészítői is kiváló hozzáadott értéket képviselhetnek: úgy tudni, a fejlesztőcég saját, cserélhető alkatrészekkel szerelt kontrolleren és virtuális valóságot kínáló headseten is dolgozik. Ezen felül az újgenerációs Source motor is készül, és az új irányvonalba még az is beleférne, ha a következő Half-Life vagy Team Fortress csak Steam OS-en lenne elérhető.